martes, 17 de febrero de 2015

mira! Programa d'arts del museu MOMA de Nova York

Hola!!!

Em fa especial gràcia compartir un programa que vàrem veure fa un parell de dies a la classe de coneixement artístic. Una classe molt prdouctiva. 
Trobo que és molt interessant per treballar l'art a les escoles, ja per començar des dels més petitons, que encara que no ens ho sembli moltes vegades ho copsen tot, per tant, és important fer coses que els hi provoquin reptes, pensar, reflexionar, etc.

El progama d'art que es va portar a terme a algunes escoles catalanes l'any 2001 i que va sorgir del Laboratori de les arts de Fundació "la Caixa", el programa es diu mira!. El seu plantejament inical surt del "Visual Thinking Curriculum" una experiència del MOMA de Nova York i s'han fet vàries variacions i s'ha portat a terme a diferents llocs del món.

Museu MOMA de Nova York

Per què ens serveix?
  • Per un infant, parlar dle que veu en una obra d'art pot ser una ocasió ideal per aprendre a pensar. Quan convidem els infants a parlar del que veuen en una obra d'art, els donem l'oportunitat de construir idees pensant en veu alta.
Com es pot fer?
  • Seleccionem una sèrie d'imatges d'art que trobem interessants.
  • Ho fem durant una hora a la setmana.
  • Els/les mestres fem de moderadors.
  • Les preguntes que podem fer els mestres són
    • Què està passant aquí?
    • Què hi veus que et fa dir això?
 Per què els mestres preguntes en comptes de donar la informació o explicar el quadre?
  • Perquè els infants aprenen més fent les seves pròpies obervacions i interpretacions, sentint les explicacinos que fan els seus companys i els mestres hem de gaudir de la conversa ja que també podem aprendre.
El programa, no intenta que els infants aprenguin art, sinó que desenvolupin l'ús del llenguatge, la capacitat de raonar, el plaer de compartir entre els iguals i alters coses. Amb el temps els infants aniran aprenent sobre l'art gràcies a que constantment estan exposats i ells adquireixen l'hàbit de reflexionar sobre el que hi veu.
Els hi ofereix:
  • Pensar amb els ulls. Què veuen els infants en les obres d'art?
    • Molt poques vegades diran allò que nosaltres esperem que diguin, ells imaginen i diuen el que volen.
    • Sempre expliquen les obres d'art a manera narrativa i inventen petites històries.
    • Estableixen relacions externs a la imatge.
    • Expliquen històries vinculada amb la seva experiència personal i reflecteixen situacions conegudes o viscudes.
Anem a veure pas a pas com és el programa mira!
  1. Seleccionar un tema adequat als infants i a la seva edat.
  2. Mirar atentament les imatges escollides i intentant imaginar què diran els alumnes.
  3. Buscar un espai acollidor i còmode per realitzar la proposta amb els infants.
  4. Situar-los amb semicercle i nosaltres al mig perquè poguem veure bé les seves reaccions.
  5. Projectem la primera imatge de la seqüència i deixem un temps prudencial perquè els infants l'obervin en silenci.
  6. Formular preguntes bàsiques. (les mateixes que hem comentat) i hi podem fer alguna variació com "Pots dir-ne res més?", "Què t'ho fa pensar?", "Algú creu que hi passa alguna cosa diferent?"
  7. Els infants aprenen una sèrie de valors. És important que aprenguin a deixar parlar i escoltar. Convé que els infants alçin la mà quan vulguin intervenir.
  8. Se'ls ha d'escoltar atentament i noo s'ha de rebutjar cap de les intervencions encara que no tinguin cap lògica, tot i així haurien d'argumentar les seves opinions.
  9. El/la mestra ha de mirar de recordar coses essencials que han dit per fer resums.
  10. Quan algun dels infants no vulgui parlar se li haurà de respectar el silenci.
  11. Anotar totes les observacions sobre el funcionament de l'activitat.
Unes imatges que podem escollir són:

Britto
Miró

Dalí
Keith Haring


















































Bé doncs, què us sembla si posem en pràctica el programa a les nostres escoles?
A més de valors també ens aporta coneixement d'art i propostes per treballar l'art de manera dinàmica i diferent a l'escola.

Tots a fer art!

No hay comentarios:

Publicar un comentario