lunes, 12 de octubre de 2015

Bosses sensorials

Hola!!

Fa alguns dies vàrem publicar les Ampolles sensorials, el Joc heurístic, la Panera dels tresors i les Caixes sensorials i com que vaig veure que tot va tenir tant d'èxit he vist que potser també hauriem de fer les bosses sensorials, un altre element de descoberta, experimentació que serveix pels infants. Així que avui teniu aquí les bosses sensorials.

Foto de Teach Preschool

Què són les bosses sensorials?
  • Primer de tot les bosses sensorials s'assemblen molt a les ampolles sensorials, però aquestes ens perrmeten que les utilitzin infant de menys i més edat gràcies a la seva versatilitat. Poden ser utilitzats per el descobriment científic, pel desenvolupament del llenguatge, la motricitat fina, per la descoberta i la curiositat.
Per què la poden utilitzar infants tan petits i tan grans?
  • Al ser un material que permet moltes formes fa que els infants petits no es puguin fer mal amb la bossa gràcies a que la bossa és toveta i encara que la puguin llençar no es podrien fer mal. Amb nens i nenes una mica més grans el que podem fer a part de l'experimentació és aprendre la lectoescriptura, els números, etc. Però a veure, amb els grans no tot es tracta només de fer servir les bosses per aprendre lletres i números, hem de recordar que els nens i nenes encara que creixin sempre els hi agrada passar-ho bé. Això ho hem de tenir sempre en compte.

  • Hem de tenir en compte també a l'hora d'utilitzar-les amb els nadons que siguin capaços de manipular-les per ells mateixos, que ja tinguin la capacitat d'agafar-la, apretar-la, tocar-la, aixecar-la.. tot i que si està en la tapa més oral no es recomana que s'utilitzi aquesta activitat. Recordem que són bosses de plàstic (encara que sigui plàstic resistent, tot s'acaba trencant) i es podrien fer malvé
Quina temàtica podem utilitzar?
  • Les temàtiques de les bosses són molt semblants, o iguals que amb les ampolles, podem fer el que ens vingui més de gust, el que vulguem que descobreixin, el que volguem que aprenguin, etc.
Quines bosses podem fer servir?
  • Les més pràctiques són aquelles que utilitzem per congelar, les típiques "ziploc", les que són de pl`lastic resistent i que són super pràctiques, però hem de comprovar que es tanquin amb seguretat perquè no vessi res.
Com fem les bosses?
  1. Comprovem que la bossa no perdi per cap dels costats i comprovem que tanca bé.
  2. Posem tot els materials, líquids que volguem.
  3. Tanquem la bossa i tornem a comprovar que no perd per enlloc. Seguretat davant de tot!
  4. Segellem la bossa amb cinta adhesiva per evitar possibles obertures de la bossa.
Què treballem amb les bosses?
  • Desenvolupament social: si juguen més d'un amb les bosses, hauran d'aprendre a deixar-se la bossa, a jugar junts, etc.
  • Motricitat fina: amb els nadons desenvolupa la motricitat al agafar les bosses, a intentar agafar les joguines, bossetes que hi ha dins. Amb els més grans desenvolupem a l'hora d'escriure la bossa (veureu en què faig referència quan dic això amb els exemples de les fotografies de més endavant)
  • Llenguatge: perquè podem parlar del que hi ha a dins les bosses explicar coses, contes, imaginar històries...
  • Educació visual: aprenen a buscar coses dins (sobretot amb les que tenen més d'un element), veure la barreja dels elements de color (això passa sobretot amb les bosses de pintura), a veure si els elements són opacs, translúcids, transperents, etc
  • Educació auditiva: aprenen a escoltar son forts, fluixos, agradables, desagradables
  • Lògico-matemàtica: aprenen els números, a descobrir-los i a reconèixe'ls.
  • Llenguatge: aprenen a explicar el que veuen i a interactuar amb els altres.
  • Lectoescriptura: a buscar les lletres que formen part d'una paraula, el seu nom, etc.
  • Desenvolupa l'atenció: veure el que passa, les reaccions instantànies, els canvis, ...
Quins materials podem utilitzar?
  • Elements naturals: petxines, sorra, pedretes, sorra de colors (d'aquelles que a vegades s'utilitza en les peixeres), cargols (buits, sobretot!), fulles, pedres decoratives (d'aquelles que fem servir a les taules de llum) etc.
  • Elements alimentaris: pasta, arròs, cigrons, llenties, fesols, mongetes, quinoa, blat de moro
  • Líquids: espuma d'afeitar, gel de dutxa, vinagre, aigua
  • Plàstics i altres elements de descoberta: joguines petites, boles de collarets, purpurina, palletes, lletres i números de goma eva, boles d'experimentació (aquelles que es fan grans amb l'aigua), botons, formes geomètriques,
Quines preguntes podem fer amb el joc de les bosses?

Fem preguntes per així ajudar als infants a millorar el seu vocabulari, aprendre paraules, a expressar-se i desenvolupar-se, a explicar-se i sobretot a relacionar-se.
  • La bossa està calenta o freda?
  • La bossa pesa molt o no pesa gaire?
  • El tacte de la bossa és suau o aspre?
  • Quins colors hi ha dins la bossa?
  • Què passa? (aquesta pregunta la podem fer quan fem els experiments "espuma d'afeitar+colorant", "barreja de dues pintures"
Algunes idees de bosses les podeu trobar aquí. 

Foto de: Growing a jeweled rose
Foto de: Learning 4 kids

Foto de: Hands on as we grow
Foto de: Kids crafts room

Foto de: Fun a day
Foto de Pinterest



Foto de: Messy Little Monster

Be doncs ja tenim una bona recol·lecta de jocs d'experimentació, ja sabeu com posar-los en pràctica!!

No hay comentarios:

Publicar un comentario en la entrada