martes, 6 de octubre de 2015

Joc heurístic

Hola!!

Fa uns dies veiem què era La PANERA DELS TRESORS i per quina edat estava destinada. Com que vaig veure que tenia molt d'èxit, he decidit fer també el Joc Heurístic, que va destinat a una eda diferent però que la idea general no s'allunya gaire de la panera.

Què és el Joc Heurístic?
  • És una activitat educativa de descoberta que ve a continuació de la panera dels tresors. Exercita i enriqueix les capacitats dels infants, les emocionals, socials, físiques i mentals i que permet i afavoreix el treball en grup. El material que s'utilitza és poc convencional al que es considera "per jugar", però aquest els hi permet estimular l'exploració i l'experimentació. És important que l'educador/mestre respecti els ritmes dels infants.
Per què utilitzem un material poc convencional?
  • Ja com vàrem dir amb la panera dels tresors els infants actualment només juguen amb joguines de plàstic, de molts colors, i amb sorolls. Els infants des de sempre s'han divertit amb els elements naturals, els pals (que poden ser des de guitarres a caballs), les pedres (que poden ser des d'una patata fregida a un castell), les pedres, les cargoles, la sorra, fulles, aigua, per això utilitzarem elements iguals i de poca varietat perquè estimulin la imaginació i la creativitat.
Per quina edat és recomanada?
  • El joc està recomanat per infants entre 1-2 anys (el segon any d'escola bressol). I perquè? Doncs al primer any de vida l'infant ja comença a moure's per si sol i això fa que experimenti. Quan veu algun objecte no conegut es pregunta "Què és això?", "Per què serveix?", "Què en puc fer?", i és a partir d'aquí que l'infant comença a crear i a experimentar.
 Per què fem servir aquest joc?
  • Els infants d'aquesta edat encara no han après a fracassar, ni tenen por de provar coses, així que aquest material el que els hi permet és l'aprenentatge a partir de l'assaig d'encert-error, divertint-se mentre juguen. Per tant: Què millorem amb aquest joc?
    • Motricitat fina a través d'agafar els materials.
    • Concentració per aconseguir un objectiu
    • Sociabilitat perquè permet als infants a fer coses junts.
    • Autonomia i iniciativa per jugar i crear coses.
    • Exploració i experimentació dels materials.
    • Ambient tranquil i ideal per crear i explorar.
Com guardem el material?
  • Utilitzarem per guardar tot el material Contenidors, Bosses, Caixes.
Quins recipients podem utilitzar per guardar el material?
  • És necessari que com a mínim tinguem 25 objectes diferents, però si en tenim menys tampoc passarà res, els podem anar fent a mesura que anem coneixent el joc i ho adaptem a les necessitats dels nostres infants. És important que de cada un dels "pacs" tinguem unes 40-50-60 unitats. Hauríem de procurar aconseguir una gran varietat en quan a grandària, pes, textura i color. 
Com hi juguem?
  • L'activitat està calculada perquè aproximadament duri 1h, amb un grup de 8 infants aproximadament. S'han de triar d'entre 3-4 tipus d'objectes motivadors i es col·loquen els diferents recipients. Hi ha d'haver diversitat de materials i mides. El joc està pensat perquè tingui dues parts (que s'expliquen més endavant).
Quin material podem posar-hi?
  • Argolles de fusta
  • Tubs de plàstic de diferents mides
  • Tubs de cartró de diferents mides
  • Trossos de roba
  • Claurs de pany
  • Pom-poms de roba
  • Pinyes
  • Esponges
  • Anous
  • Ampolles 
  • Taps de suro
  • Pedres
  • Castanyes
  • Cadenes
  • Taps de plàstic
  • Rulos "els de perruqueria"
  • Tubs d'espuma
  • Pinces d'estendre roba (de fusta millor)
 Quines fases hi ha en el joc?
  • La PRIMERA FASE:
    • En la fase d'exploració i descoberta hi ha unes combinacions que poden fer els infants. Es posen els materials a l'abast dels infants perquè hi puguin jugar i l'adult es posa en un lloc on pugui observar l'activitat. L'adult té una actitud passiva-activa (està disponible però no intervé en el joc).
      • Posar i treure
      • Omplir i buidar
      • Obrir i tancar
      • Agrupar i separar
      • Tapar i destapar
      • Aparellar
      • Comparar
      • Encaixar
  • La SEGONA FASE:
    • És la fase de recollida, l'adult hi intervé directament. Hi ha d'haver temps suficient per realitzar la segona fase, i així també aprofiftem per mirar l'estat dels materials per canviar-los, arreglar-los i netejar-los. 
    • Com sempre, us deixo algunes imatges (no són meves, sinó d'internet) perquè trobeu l'inspiració i feu els millors jocs heurístics!










1 comentario:

  1. Moltes gràcies per la informació! Només dir-t'he que serveix també per a nens fins a 2,5-3 anys. I que les ampolles sensorials diria que no formen part del joc heurístic.

    ResponderEliminar