miércoles, 15 de julio de 2015

Caixes sensorials o caixes d'experimentació

Holaaa!!

Després d'uns dies sense publicar ni compartir res amb vosaltres (tot i que la pàgina de facebook és més activa, això sí), avui vinc amb una idea que a mi m'agrada molt, és molt experimental, fomenta l'autonomia, hi ha molts colors (generalment), aneu sabent de què parlo?? Doncs síí! Anàveu ven encaminats avui fem caixes sensorials!
 

Però primer de tot, què són les caixes sensorials? Doncs són caixes plenes de material manipulable perquè els infants puguin explorar através de tots els sentits (tacte, olor, vista, gust, oïda). Aquestes caixes són fantàstiques perquè fomenta l'educació sensorial que és un aspecte molt important en el desenvolupament de l'infant i perquè és el primer contacte que té amb l'entorn a través dels sentits. 
Aquestes caixes han de:
  • Fomentar la participació activa de l'infant tenint en compte el seu estadi evolutiu. És a dir, les activitats s'han d'adaptar a les necessitats i a les possiblitats de cadascú.
  • Els materials i les activitats que es donen als infants han d'estar classificats segons les diferents àrees sensorials tot i que algun material o caixa pot servir per estimular diferents sentits. 
  • Quan es presenta el treball i quan s'utilitza hi ha d'haver un equilibri entre les activitats i els materials que ja són coneguts i els materials/activitats que són noves. Quan posem material nou anima a l'infant a participar i a la vivència de noves experiències, mentre que el material que ja coneixen ajuden a interioritzar l'aprenentatge o seguir avançant per aprendre. 
Què guanyem amb les caixes sensorials?
  • L'estimulació visual: els infants aprenen a conèixer i a diferenciar els objectes per els colors, la forma, la mida, la seva funció, etc. La visió també ajuda a entendre la situació espaciotemporal i el sentit de l'equilibri. S'aprenen els conceptes abans-ara, lluny-prop, amunt-avall, dins-fora, cur-llarg.
  • L'estimulació auditiva: aquest és un sentit juntament amb la vista ens transmet molta informació de l'exterior. Els sons humans tenen una gran importància, són la base de l'aprenentatge del llenguatge. Els materials que se li han de proporcionar són aquells que ajudin a educar l'oïda i que ajudin a desenvolupar diferents aspectes com: discriminació i agudesa auditiva, memòria auditiva, atenció auditiva.
  • L'estimulació tàctil: aquest és el procés més complex ja que els infants sempre reben diferents sensacions i n'han de rebre d'agradables i de desagradables. El tacte és una de les eines que més utilitza un infant ja que gràcies a ell realitza l'exploració. En aquest cas s'han de proporcionar diferents experiències tàctils a explorar amb el màxim nombre de parts del cos:
    • Consistència: arrugada, cosistent, esgrunada, elàstica, flonja, gelatinosa, líquida, pastosa, polvoritzable, resistent, trencable, tensa, tova, tallant, espessa, rígida, sòlida, viscosa, etc.
    • Matèria: fang, cartolina, fusta, cotó, plastilina, vegetal, pedres, fulles, paper, metall, cartró, aigua, seda, metacrilat, roba, etc.
    • Temperatura: calenta, tèbia, dreda, gelada, fresqueta
    • Forma: oberta, tancada, ovalada, quadrada, allargada, cònica, amb forma d'animal, etc.
    • Dimensió: gran, petit, molt petit, molt gran, gruixut, prim, curt, llarg, estirat, estret, profund, etc.
    • Humitat: eixut, mullat, humit, molt moll
    • Superífice: relleu, aspra, contínua, llisa, polida, tensa, suau, rugosa, setinada, relliscant, porosa, plegada, esponjosa, espinosa, discontínua, fina, etc.
  • L'estimulació gustativa: aquest bàsicament el farem amb el menjar, i aquest desenvolupa els següents aspectes: conèixer i identificar els sabors bàsics i la graduació de la temperatura, conèixer i diferenciar els sabors dels aluments; tan els que són força semblants, com els que no tenen res a veure, i desenvolupar la memòria gustativa.
  • L'estimulació olfactiva: aquesta es va desenvolupant a mesura que passa el temps, però si nosaltres hi volem fer alguna activitat haurem de procurar que aquesta activitats desenvolupin: la discriminació d'olors i el gaudi amb les experiències olfactives, que coneguin a través de l'olor i que potenciïn la memòria olfactiva.
Ara que hi penso, fa un temps que vaig fer una CAIXA DELS 5 SENTITS era tan bonica!! Algú n'ha fet mai cap? Algun dia us en parlaré d'aquesta caixa!

Bé, ara anem a veure alguns exemples de caixes sensorials que a mi m'agraden molt, les fotos desagraciadament avui no són meves i les he extret d'internet (pinterest), aaaaai, què faríem sense internet?
Les caixes poden potenciar moltes coses, però han d'estar preparades exclusivament pels infants, ja siguin plenes de colors, materials d'experimentació, de menjar, de potenciació de la motricitat, anem a veure'n algunes.






 
Com sempre, us deixo alguns enllaços per si algú està bloquejat i no sap de què fer les seves caixes sensorials:
Espero que us ho passeu molt bé creant les vostres super caixes sensorials! Volem veure resultats!!
L’educació sensorial és un aspecte molt important en el desenvolupament de l’infant, ja que el primer contacte amb l’entorn el fa a partir dels sentits. Aquest coneixement és la base del desenvolupament posterior de les capacitats cognitives i motores.

No hay comentarios:

Publicar un comentario